ÉSZAK THAIFÖLD & LAOSZ REJTETT KINCSEI

Ősi lanna tradíciók | vallási rituálék | farmermunka egy rizsföldön | hegyi népek | hajózás a Mekong folyón | petang játék a helyiekkel| ismerkedés a lao konyhával

Az utazás fénypontjai

• hegyi népek falvainak látogatása
  • munka egy rizsfarmon
  • spiritualitás és ősi lanna hagyományok
  • dzsungel trekking
  • két napos hajózás a Mekong folyón
  • petang játék a helyiekkel
  • rejtett, kis falvak látogatása
  • részvétel a Baci vallási rituálén
2021. február | 11 éjszaka
egyéni utazás (4 fő felnőtt)
1490 USD/fő

1. nap: CHIANG MAI – TEMPLOMOK&FŰSZERPIAC – HAJÓZÁS A PING FOLYÓN

Európai indulásunk másnapján, reggel 6 órakor érkezünk meg Thaiföld északi hegyvidékébe, az „Észak rózsájának” is nevezett Chiang Mai városába, mely Thaiföld gasztronómiai, kulturális és vallási központja. Több mint 300 wat (buddhista templom) található a városban. Az 1250 és 1860 között fennállt Lanna Királyság szíve-lelke látnivalókban rendkívül gazdag: tucatnyi bámulatos templom, gyönyörű hegyvidék (ahol még az egyik fő szállítóeszköznek az elefánt számít), orchideák, tigrisek és egyedibbnél egyedibb kézműves termékek.

Kicsit megpihenünk és irány Chiang Mai óvárosa! Azt szokták mondani, aki nem látta Chiang Mai templomait, az nem is látta Chiang Mai-t 😊 Így a mai napunk egyik része a csodás templomokról fog szólni. Ellátogatunk a Wat Suan Dork templomhoz, amely a Wat Prahtat Doi Suthep a Varázshegy templomának testvére, a kertjéből jól látszik a hegyen az arany csedi és itt helyezték örök nyugalomra a királyi család hamvait. A város másik fő temploma az 1345-ben alapított templom együttes, a Wat Phra Singh (az „oroszlán úr kolostora”), a Lanna Királyság vallási központja. Megtekintjük a Buppharam templomot, melynek terme ad helyet Thaiföld legnagyobb teakfa Buddha szobrának, valamint Chiang Mai legrégebbi templomát, a Wat Chiang Maan-t.

A templomok után egy pihentető hajókázásra indulunk a Ping folyón, gyönyörű környezetben és egy nagyon hangulatos folyóparti étteremben megkóstoljuk az isteni Khao Soi levest. Délután érkezünk vissza szállásunkra.

(szállás: butik hotel, Chiang Mai: 5 éj, ellátás: reggeli és ebéd)

2. nap: CHIANG MAI – HEGYI TÖRZSEK – ORCHIDEA ÉS PILLANGÓ FARM – CHIANG DAO BARLANG

A mai napunk programja igazi válogatott csokor a Chiang Mai-tól északra elhelyezkedő érdekességekből.

Délelőtt hegyi népek falvaiba látogatunk, akik  Tibetből és Kínából érkeztek ide az elmúlt évszázadban, különböző hagyományokkal és vallási szokásokkal rendelkeznek: az Akha emberek spiritualitásukról híresek, a Lisu népek jellemzően víz közelében telepdnek le, a Meo-k, akik hisznek a lélekben és háziszellemek százaiban, a Fehér Karen nők a naykgyűrűikről híresek. Meghatározó élmény bepillantani mindennapi életükbe, otthonaikba, megismerkedni kultúrájukkal, tradícióikkal, látni, hogy a 21. században miként élnek egy kevésbé civilzált világ népei.

Következő állomásunk a Chiang Dao barlangrendszer, ahol egy rövid túrát teszünk a különböző formájú cseppkövekkel és szentélyekkel tarkított barlangban. Chiang Dao városkájában ebédelünk, majd egy orchidea és pillangó farmra látogatunk, ahol szebbnél szebb színpompás orchidea között sétálhatunk.

Visszautazunk Chiang Mai városába, ahova este 6 óra magasságában érkezünk. Pihenhetünk, sétálhatunk az óvárosban vagy élvezhetjük a híres thai masszázst.

(szállás: butik hotel, ellátás: reggeli és ebéd)

3. nap: ÉLET&MUNKA VIDÉKI FARMON – LÉLEK&HIT&LANNA HAGYOMÁNYOK

Mai lehetőségünk lesz megismerkedni a helyi emberek dolgos mindennapjaival, és az életüket nagymértékben meghatározó Buddhista vallással és jobb karma elnyerés érdekében gyakorolt felajánlások és jótétemények gyakorlatával.

Kényelmesen megreggelizünk és 9 órai indulással, privát transzferrel utazunk egy organikus farmra utazunk, hogy megismerkedjünk a vidéki farmerek életével, munkájával. Helyi vezetőnk bemutatja nekünk a thaiok és sok más délkelet ázsiai ország lakosságának legalapvetőbb táplálékát, a rizst és annak különböző fajtáit. Majd átöltözünk farmer ruhákba és egy rizsföldre utazunk. Útközben zöldség veteményesek mellett haladunk el, megismerjük a helyi zöldségfajtákat és fűszernövényeket, melyek a thai konyha fontos alapanyagai. Kalandos élményben lesz részünk a rizsföldön való munkában, helyenként térdig érő vízben állva igazi farmerként kipróbálni magunkat. Megtanuljuk, hogyan kell irányítani vizibivalyokat a riszföldek megmunkálásában, mely ugyan egy ősi formája a művelésnek, de napjainkban is egyre inkább alkalmazzák, hogy a legjobb minőségű biorizst termesszék és egyben csökkentsék a környezet- és légszennyezést a traktorok és egyéb munkagépek kiiktatásával. Majd lezuhanyozunk, visszaöltözünk tiszta ruháinkba és együtt főzzük meg isteni ebédünket.

Privát transzferünkkel visszautazunk a szállásunkra és megpihenünk.

Délután 3 órakor indulunk egy újabb különleges élmény megtapasztalására. Délutánunk a vallásról, a hitről, a Buddhizmusról és a Lanna hagyományokról fog szólni. A thai emberek mélyen hívők, Thaiföld lakosságának 90%-a Buddhista vallást gyakorol, rendszeresen járnak templomba, hogy megtisztítsák elméjüket, megtisztuljanak a rossz és a negatív dolgoktól, problémájuktól és békében a lelkükben és szívükben térjenek haza.

Az észak thai emberek a mai napig őrzik a korai Lanna Királyság hagyományait és adják át generációról generációra. Az emberek mindennapjaiban itt is megjelennek a modern világ vívmányai, de fontosnak tartják, hogy ezek az ősi hagyományok fenn tudjanak maradni. Chiang Mai az egyik legideálisabb hely Thaiföldön, hogy megismerkedjünk a thai kultúrával és az ősi tradíciókkal, hiszen a mai napig rengeteg hagyományt gyakorolnak az emberek.

A város egyik leghíresebb, mai is működő templomába, a Wat Chedi Luang-ba látogatunk, mely az eredeti 90 méteres magasságával több, mint 500 évig Thaiföld legmagasabb épülete volt. A szerzeteseknek adománycsomagot viszünk és cserébe áldást kapunk, miközben szankszrit nyelven mormolja az imát. A bőrönk is libabőrözni fog az élménytől.

Békével a lelkünkben és a szívünkben hagyjuk el a templomot és a Doi Suthep templomba folytatjuk utunkat, melyet a legszebb és legfontosabb templomnak tartanak a helyiek. 306 lépcsőfokot mászunk meg, a Naga kígyók védelme alatt, hiszen két oldalt kísérik végig a lépcsosőrt. A templom 1100 méterre a tengerszint felett található. Aki nem szeretne lépcsőzni, siklóval is felmehet. Az arany pagodában őrzik Buddha egyik csont darabkáját, a templom falait díszítő festmények pedig történeteket mesélnek Buddha életéből. Itt is lesz lehetőségünk áldást kérni a szerzeresektől, melynek keretében védelmező pamutszálakat tekernek a csuklónk köré.

Este szemtanúi lehetünk a templomban élő szerzetesek és a noviszok (fiatal, újonc szerzetes) kántálásának, miközben helyi hívő emberek „Brahman”-ban (vallási fehéröltözet) érkeznek a ceremóniára.

Kb 7 óra magasságában érkezünk vissza a szállásunkra és vacsorára betérhetünk valamelyik szomszédos étterembe.

(szállás: butik hotel, ellátás: reggeli és ebéd)

4. nap: DOI INTHANON & A KIRÁLY ÉS A KIRÁLYNŐ PAGODÁJA – TREKKING A KIEW MAE PAN TÚRAÖSVÉNYEN

Privát kisbusszal utazunk a Doi Inthanon Nemzeti Parkba, mely tulajdonképpen egy hegység, Thaiföld legmagasabb csúcsa, ahol az ország legszebb természeti adottságai találhatók valamint ritka növény és állatfajok otthona. Az itt található folyók, patakok táplálják vizükkel Chiang Mai fő folyóját, a Ping golyót, melynek különösen fontos szerepe van az északi régió mezőgazdasági területeinek öntözésében. Vízesések, buja trópusi erdő, egzotikus növények, hegyi klíma (az országban itt a legalacsonyabb a hőmérséklet). Meglátogatjuk a Király és a Királynő pagodáját, a hegy csúcsán (2.565 méter) található arborétumot, majd egy kb 30 perces sétára indulunk az Angka természetes ösvényen.

Majd egy kb 3 óra időtartamú túrára indulunk és végigjárjuk a tengerszint felett 2157 méter magasságban található, 3 km hosszú Kiew Mae Parn dzsungel ösvényt. Gyönyörű természet, buja növényzet, páfrányok, vízesés  és még sok szépség vár itt ránk. Kiérve a zöldellő erdőből varázslatos panoráma fogad bennünket a környező hegycsúcsokra.

Mielőtt elhagynánk a vidéket, megállunk a Wachiratharn vízesésnél, majd visszautazunk a szállásunkra.

(szállás: butik hotel, ellátás: reggeli és ebéd)

5. nap: CHIANG MAI – KÉZMŰVES FALU – ELEFÁNTOK

Mai napunkat szabadon tölthetjük.

Barangolhatunk az óvárosban, vagy fakultatív program keretében ellátogathatunk a kézműves faluba vagy egy egész napos elefántos kalandra indulhatunk Thaiföld északi hegyvidékének dzsungelébe, egy hegyi törzsi faluba, ahol az ormányosok a Paradicsomban élnek.

Miután megérkeztünk, átöltözünk a mahout ruhákba, majd ismerkedés, barátkozás az orányosokkal. Megetetjük őket banánnal, cukornáddal, majd együtt indulunk sétára. Kis barátaink örömmel veszik a finom falatokat séta közben is. Megsimogathatjuk őket, fotózkodhatunk velük. Imádnivalóak ezek a kedves kis óriások. Együtt megyünk le a folyóhoz, és a vízben sétálva folytatjuk kalandunkat, miközben kis barátaink boldogan pancsolnak a vízben. Kora este érkezünk vissza szállásunkra.

(szállás: butik hotel, ellátás: reggeli és fakultatív elefántos program esetén ebéd)

6. nap: CHIANG RAI – WAT RHONG KHUN – BLACK HOUSE – CHIANG KONG

Korán indulunk kisbusszal Chiang Rai-ba, Thaiföld egyik legrégebbi városába, a Lanna Királyság és a világ ópium kereskedelmének egykori központjába. Mivel az út hosszú (kb 270 km), kis pihenőt teszünk a Mae Khajan forró vizű forrásnál, benne készítik a népszerű buggyantott tojást. Folytatjuk utunkat a Wat Rhong Khun templomig (Fehér templom). A hófehér extravagáns templom az ázsiai vallási építészet új gyöngyszeme, mely minden részletében vallási tartalmat hordoz. A fehér szín Buddha tisztaságát jelképezik, a kis tükrök a templom külsején Buddha bölcsességét. A templomhoz, vagyis Buddhához vezető híd az újjászületések körforgását jelképezi.

Látogatást teszünk egy másik nagyon különleges helyen, a Wat Rong Seur Ten (Kék Templom).

Folytatjuk utunkat és a meglehetősen bizarr, titokzatos Black House-t (Fekete Ház) látogatjuk meg. Nem egyházi épület, inkább galéria. Nagy kertjében a koromfekete fából készült fő épületén kívül kb. 40 kicsi fa házikó található itt, melyek tömve vannak állatbőrökkel, csontokkal, koponyákkal, szőrrel, agyarakkal, fafaragásokkal és bútorokkal. Az éjszakát egy határmenti városkában, Chiang Kong-ban töltjük.

(szállás: butik hotel, Chiang Kong 1 éj, ellátás: reggeli)

7. nap: LAOSZ – HAJÓZÁS A MEKONG FOLYÓN – BAN TANGSA KHMU FALU – PAK BENG

Reggeli után, 8 órakor irány Laosz! Vízumügyintézés után a kikötőbe megyünk, cipőinket levéve hajóra szállunk és 2 napos hajózásra indulunk a Mekong folyón. Végső uti célunk: az UNESCO Világörökség részét képező kisváros, Luang Prabang.

Első megállónk a hajó dokumentumok ügyintézése miatt Pak Tha. Folytatjuk utunkat a Mekong folyón, míg el nem érkezünk következő állomásunkhoz, a Ban Tangsa khmu népek falva, ahol egy kis látogatást teszünk. Majd folytatjuk utunkat a Mekong folyón. Gyönyörű tájak, fehér homokos folyópartok, aranymosók, vízibivalyok, sziklák, kertek, 10 házas mini falvak és rengeteg fotótéma vár ránk.

Az éjszakát Pak Beng-ben töltjük, ahova kora este érkezünk. A naplementét már a szállásunk csodás környezetében élvezhetjük, felfrissülhetünk a medencében vagy csak élvezzük a látványt Egy fűszerkerten keresztül sétálunk fel a hegyoldalban, az illatok már sejtetik, hogy a vacsoránkhoz a fűszereket, zöldségeket frissen szedik le a kertben.

(szállás: lodge, Pak Beng 2 éj, ellátás: reggeli és ebéd)

8. nap: PAK BENG – LAO KONYHA – PETANG JÁTÉK

Kényelmesen ébredünk, megreggelizünk és délelőttünket szabadon tölthetjük. Akinek kedve van, látogatást tehet a folyó túloldalán található Mekong Elefánt Rezervátumban. Megismerkedhetünk az itt lakó elefántokkal, gondozóikkal, láthatjuk lubickolásukat a folyóban, megetethetjük őket.

Ebédre egy különleges élményben lesz részünk, megismerkedünk a lao konyhaművészettel. Szállásunk szakácsa és csapata megismerteti velünk az organikus farmjukon termesztett növényeket, majd együtt látogatást teszünk egy helyi piacon, ahol összeválogatjuk a hozzávalókat ebédünkhöz. Együtt készítjük el néhány tradicionális lao ételt, amit el is fogyasztunk. Ebéd után kis ejtőzés, majd a faluba indulunk, ahol a helyiek megtanítják nekünk a petang játékot. Nagyszerű lehetőség, hogy közelebbről is megismerjük a helyi embereket.

(szállás: lodge, ellátás: reggeli és ebéd)

9. nap: PAK BENG – HAJÓZÁS – PAK OU BARLANG – WHISKY FALU – LUANG PRABANG

Reggel 8 órakor indul tovább a hajónk. Egész délelőtt hajózunk a Mekong folyón, és élvezhetjük a látványt.

Első megállónk a híres Pak Ou barlang (Tham Ting alsó barlang), mely csak hajóval érhető el. A barlangok a lao stílust tükrözik, bent pedig több száz Buddha szobrot láthatunk, melyeket századok alatt az itt élő emberek és zarándokok hoztak el ide.

Következő megállónk a Lao Lao Village, vagy ahogy általában hívják, Whiskey Village. Láthatjuk, hogyan készítik a helyiek a risz whiskey-t, hogyan kerül bele a skorpió a kis üvegekbe, sőt, aki szeretné, meg is kóstolhatja.

Majd folytatjuk utunkat Luang Prabang-ig, ahova kb 16:30 óra körül érkezünk meg. Transzfer a szállásunkig, majd pihenés vagy fürdés szállásunk medencéjében.

(szállás: butik hotel, Luang Prabang 3 éj, ellátás: reggeli és ebéd)

10. nap: LUANG PRABANG – HELYI PIAC&BUDDHISTA TEMPLOMOK – KUANG SI VÍZESÉS

Délelőtt egy fél napos városnézésre indulunk az ősi királyi fővárosba, Luang Prabang-ba, mely méltán került fel az UNESCO Világörökség listájára: a pagodaváros a a laoszi birodalom első, történelmi fővárosa, a hagyományos laoszi kultúra és a buddhizmus központja, mely napjainkban az ország legszebb műemlékvárosa, olyan mint egy élő múzeum, teljes egészében megőrizte a 16. századi arcát.

Első állomásunk a helyi piac, ahol reggel igazán nyüzsög az élet. Friss zöldségek, egzotikus gyümölcsök, helyben sült ételek, és néhány számunkra meglehetősen bizarr ételkülönlegességet is láthatunk, mint pl a grillen sült, lárvákkal teli lépes méz.

A piac után a következő állomásunk az ország legszebb pagodaegyüttesének tartott, 16. században épült Vat Xieng Thong (jelentése: Arany Pagodaváros), mely királyi templom volt, koronázási helyszínként funkcionált, szerzetesek istentiszteleti helye, Buddhista ereklyék szentélye, vallási rítusok és fesztiválok ünnepi tere és ősi írások könyvtára.

Majd a Királyi Palotába látogatunk, mely napjainkban nemzeti múzeumént működik. A 20. század elején épült palota egészen 1975-ig volt a királyi család otthona. Láthatjuk, hogy milyen ruhákat viselt a király és a királyné, az eredeti bútorokkal berendezett szobáikat, ékszereiket, mindennapi használati tárgyakikat.

Mielőtt neki vágnánk a Mounth Phousi kilátóba vezető több száz lépcsőfoknak, beülünk egy hangulatos kávézóba. Kicsit megpihenve megmásszuk a sok lépcsőt, de jutalmul gyönyörű kilátás vár ránk a városra.

A templomok után vidékre utazunk és Luang Prabang környékének egyik legszebb természeti látványosságához (kb 40 perc) a Kuang Si vízeséshez látogatunk. A vízesés rendszer a dzsungel szívében, hatalmas trópusi növények között található. Gyönyörű látvány, ahogy a türkiz kék színű medencék 1-2 méteres szintkülönbséggel követik egymást.

Este akinek még van kedve, energiája, besétálhat az óvárosba és barangolhat az éjszakai piacon, szuveníreket vásárolhat, vagy kipróbálhatja a lao masszázst.

(szállás: butik hotel, ellátás: reggeli és piknik ebéd)

11. nap: LUANG PRABANG – BACI CEREMÓNIA

Egész napunkat szabadon tölthetjük a fantasztikus hangyulatú városban. Csavaroghatunk és szuvenírekre vadászhatunk a kis galériákbnan, beülhetünk egy étterembe, vagy egy finom kávére, kinek amihez kedve van.

Este egy nagyon különleges élményben lesz részünk, részt veszünk egy tradícionális Baci ceremónián.

A Baci a lao emberek mindennapi életének szerves része, az év bármely napján, különböző alkalmak során rendezik meg, mint például, esküvő, temetés, gyermek születése, vagy akár egy új ház felavatása, hogy a gonosz, rossz dolgokat elengedjék, a jót pedig bevonzzák.

Az ősi lao hit szerint a testünk 32 szervből áll, és mindegyikhez kapcsolódik egy kwan, azaz szellem, amely védi és vigyázza azt. A legfontosabb, hogy egyidőben, minél több kwan-t tartsunk benn a testben. Úgy hiszik, hogy a kwan-ok a felelősek a betegségekért, a rossz dolgokért, amik történnek velünk. A Baci szertartás során visszahívják a kwan-okat, bárhol is bolyongjanak a testünkön kívül, vissza kapcsolják testünkhöz és így visszaáll az egyensúly, újra harmónia költözik a testünkbe, a lelkünkbe és a mindennapjainkba. Nem véletlen a szertartás lao neve, Su Kwan, melynek jelentése, a Lélek hívása, idézése.

A szertartás szerves része a ba khouane, egy virág piramis, melyet a közösség idősebb asszonyai készítettek el, egy ezüst tálcára helyezték, közepén egy banánlevélből készült kúp forma, melyet virágokkal és bambusz szárakhoz rögzített pamutszálakkal díszítenek, melyek mind a spirituális világhoz való kapcsolódást szimbolizálják. A felhasznált virágokhoz különböző szimbolikus jelentéseket kapcsolnak, mint például dok huck (a szerelem szimbóluma), dok sampi (hosszú élet), dok daohuang (vidámság, boldogság) és így tovább. Körbeüljük a ba khouane-t és megkezdődik a szertartás, a ceremónia vezető buddhista mantrákat és énekeket ad elő, miközben megidézik a Három Kincset (Buddha, Dhamma, Sangha) és felszólítja a kwan-okat, hogy térjenek vissza. Ezt követően fehér (a szín jelentése: tisztaság, harmónia, jó szerencse, jó egészség) pamuszálakat kötnek a csuklónkra, jólétet és jóegészséget kívánva nekünk.

A szertartás befejezését követően rizsbort iszunk kis kupicából és apró falatkákat tálalnak fel nekünk.

(szállás: butik hotel, ellátás: reggeli)

12. nap: LUANG PRABANNG – HAZAUTAZÁS