KENYAI NŐI SZEMMEL

Karen Blixen udvarháza | Jane Goodall & Sweetwaters Csimpánz Menhely | zsiráf mentő központ | elefánt árvaház | Erzsébet királynő emlékhelye | Samburuk földje | Umoja az asszonyok faluja

Az utazás fénypontjai

• Karen Blixen Udvarháza, séta egy kávéültetvényen
  • Nairobi kulturális shopping túra, látogatás egy helyi gyöngy manufaktúrában
  • Látogatás egy zsiráf mentő központban és egy teaültetvényen
  • Samburuk földje, gyalogos szafari a moran harcosokkal, találkozás egy “füvesemberrel”
  • Szafari a Samburu Nemzeti Parkban és piknik a folyóparton
  • Umoja, az asszonyok falvának meglátogatása és ékszerkészítés
  • Találkozás a csimpánzokkal a Jane Goodall Institute közös projektjeként létrejött menhelyen
  • Oroszlán nyomkövetés
  • Joy Adamson háza, Elza a kisoroszlán otthona
2023. június 18-30.| 12 éjszaka
csoportos utazás (10-11 felnőtt)
3.850 USD/fő + nemzetközi repülőjegy + biztosítás

Ezen az úton bátor nők nyomába eredünk, akik megvalósították az álmaikat, hogy egy kicsit szebb hellyé varázsolták a világot.

Hol és hogyan éltek és élnek ezek a vagány nők Kenyában?

1. nap (2023. június 18.): NAIROBI

Európai indulásunk másnapján kora reggel érkezünk meg Nairobiba, Kelet-Afrika legnépesebb városába. A repülőtértől privát transzferrel utazunk minden kényelmet kiszolgáló szállásunkra. A napunk hátralévő részében kipihenjük a repülőút fáradalmait.

(szállás: guest house, Nairobi, ellátás: nincs)

2. nap (2023. június 19.): KAREN BLIXEN UDVARHÁZA – KÁVÉÜLTETVÉNY

Reggel ismeretlen hangú madarak dalára ébredünk és kényelmesen elfogyasztjuk első afrikai reggelinket.

Ezután ellátogatunk Karen Blixen, a Volt egy farmom Afrikában írónőjének egykori udvarházába. A teljes pompájában megmaradt épület jelenleg múzeumként működik, Karen egykori tárgyaival berendezve. Itt forgatták le a regényből készült Távol Afrikától című, világhírű filmet.  A Ngong hegyekre néző, illatos virágokkal teli kertben nem lesz nehéz átéreznünk, miért is szeretett bele ez a kalandos sorsú asszony végzetesen Afrikába.

Ezután megebédelünk egy gyarmati stílusú étterem pazar kerthelyiségében, ahol úgy érezhetjük magunkat, mint az egykor itt letelepedett brit arisztokraták.

Délután egy kóstolóval egybekötött kávéfarm látogatásra indulunk, ahol végig nézhetjük, hogy változik át a piros bogyós cserje termése csodásan gőzölgő, friss itallá.

Ha a kávétól felélénkülve nem tudunk elaludni, akkor benézünk Nairobi híres bárjainak egyikébe, ahol vérpezsdítő élő zene mellett megízleljük a legjobb helyi italokat.

(szállás: guest house, ellátás: reggeli)

3. nap (2023. június 20.): NAIROBI KULTURÁLIS SHOPPING TÚRA

Ma bevásárló körútra indulunk Nairobi legszínvonalasabb  galériáiba és kézműves piacaira, hogy csodálatos, sosem látott kincsek boldog tulajdonosai lehessünk.

Azért, hogy elkerüljük a fárasztó alkudozást és a megszokott túristagiccseket, helyi vezetőnk kíséretében sétálunk végig az eleven lüktető városi piacon, megcsodáljuk a kézzel készült faragott szobrokat és maszkokat, a ragyogó mintájú ruhákat és a különböző törzsek egyedi stílusú dísztárgyait. Ezután szépséges kerámiák között válogatunk és körülnézünk egy gyöngy készítő manufaktúrában is, ahol az ezerszínű csillogó ékszerek egyedülálló anyák kezei közül kerülnek ki.

Garantáltan nem fogunk üres kézzel hazatérni! Ha a napba még belefér, meglátogatunk egyet a város modern plázái közül, hogy lássuk honnan öltözködnek a helyi csajok.

(szállás: guest house, ellátás: reggeli)

4. nap (2023. június 21.): ZSIRÁF MENHELY – TEAFARM LÁTOGATÁS – TEADÉLUTÁN

Mai napunkat egy zsiráf mentő központban kezdjük, ahol a veszélyeztetett státuszú Rothschild zsiráfokkal fogunk egészen közelről megismerkedni.

A 70-es években alapított központot az hívta életre, hogy drasztikusan lecsökkent a kizárólag Kelet Afrikában élő Rothschild zsiráfok egyedszáma. Ennek az alfajnak különlegesen szép a mintázata és fején nem csak kettő, hanem öt szarvszerű kinövés található. A menhelyen működő tenyész pogramnak köszönhetően mára már több száz itt született zsiráf él szabadon Kenya nemzeti parkjaiban.

Belépéskor félbevágott kókuszdió tálakba zoo csemegét kapunk és egy zsiráfnyak magasságú hídról megetehetjük a hosszú szempillájú, szelíd állatokat. Életre szóló élmény lesz, ahogy az zsiráfok lilásfekete nyelvükkel óvatosan kiszedegeteik ujjaink közül a falatokat! Zsiráfos szelfi nélkül nem jövünk haza!

Ezután magunk mögött hagyjuk a várost. Az egyre ritkuló színesre pingált házak helyét dimbes-dombos zöld táj veszi át. Uticélunk egy brit hölgy ültetvénye, akinek a családja nemzedékek óta termeszt teát ezen a vidéken. A halk szavú, ősz hölgy saját otthonában fogad minket. Az európai növényekkel teleültetett park közepén lévő házban a trópusi hőség ellenére a vidéki Angliában érezhetjük magunkat. Vendéglátónk körbevezet a farmon, ahol megismerhetjük a teatermesztés és feldolgozás minden csinját-bínját. Ezután a pázsiton megterített asztalok mellett fejedelmien megebédelünk és természetesen belekóstolunk az itt termő teába is.

(szállás: guest house, ellátás: reggeli)

5. nap (2023. június 22.): THE ARK LODGE – ERZSÉBET KIRÁLYNŐ EMLÉKHELYE – ELEFÁNTOK

Kényelmesen megreggelizünk és csomagjainkkal együtt egy hagyományos életmódot folytató izgalmas népcsoport, a samburuk földje felé vesszük az irányt. Mivel a távolság nagy, így félúton teszünk egy megállót a fantasztikus hangulatú The Ark Lodge-nál és itt töltjük az éjszakát is. Ezen a területen állt egykor a híres vadles, ahol Erzsébet utolsó éjszakáját töltötte hercegnőként. Sajnos az egykori épület leégett, de így is izgalmas érzés lesz a britek egykori, csodálatraméltó királynőjének nyomdokain járni, akinek itt töltött napjanak márványtábla állít emléket. Ebédidőben érkezünk meg, elfoglaljuk szobáinkat és egy frissítő zuhany után élvezhetjük  a hamisítatlan afrikai szafari hangulatot!  Az elefántcsordák előszeretettel töltik a lodge közeli itatónál idejüket, így egészen közelről leshetjük meg az ormányos óriásokat.

(éjszaka: The Ark Lodge, ellátás: reggeli, ebéd és vacsora)

6. nap (2023. június 23.): SAMBURUK FÖLDJE – FÜRDÉS A SZAVANNA KÖZEPÉN – VACSORA A CSILLAGOK ALATT

Napunkat korán kezdjük, hiszen ismét egy hosszabb utazás vár ránk az északi, samburuk lakta vidék felé (kb 4 órát fogunk a kocsiban tölteni ). Uticélunk Sabache, mely rendkívül gazdag vadon élő állatokban, és fontos madárvédelmi terület is. Táborunk, ahol az elkövetkező 4 éjszakát fogjuk tölteni egy vonulási folyosón található, mely az utolsó nagy vadkutya-falka populációi  otthona. Gyakran megfigyelhetők itt az elefántok is, amint térden és hason másznak fel a csúcsra, hogy vízhez jussanak. Megérkeztünk és elfoglaljuk szállásunkat, mely igazi vadregényes vidéken található.

A komfortos sátrak a bozóterdő közepén, egy hegyoldalban állnak, ahol a gyakran feltűnő különleges madarak mellett szurikáták, ijedős dik-dik antilopok és majmok lesznek a közvetlen szomszédaink. Könnyen előfordulhat, hogy a zuhanyzóban egy földimókussal találja magát szembe az ember, vagy a teraszán fut össze egy kíváncsi majom csapattal 🙂

Ez a különleges szállás a helyi közösség tulajdonában van, ők lesznek figyelmes és gondoskodó vendéglátóink az itt töltött napok alatt.

A közeli hegynek, mely a samburu népnek Isten hegye, nagy ökológiai és kultúrális jelentősége van. A sziklaképződményeknek neveket adtak, mint pl az “Isten szeme”, az “Elefántséta szikla” valamint a “Macska és egér”.

Délután belevetjük magunkat a vidék felfedezésébe. A közeli nemzeti parkban megfürdünk egy természetes forrás vakítóan kék vízében, utána pedig szafari jeepbe pattanva nekivágunk becserkészni a környéken élő oroszláncsaládok egyikét.

Csodálatos napunkat a csillagok alatt elfogyasztott fenséges vacsorával zárjuk. Az asztalon pislákoló gyertyák lángja és a tábortűz fénye távol tartja a sötétet, körülöttünk a vadon titokzatos hangjai. Ezekre a romantikus pillanatokra talán egész életünkben emlékezni fogunk.

(szállás: lodge, Samburu, ellátás: reggeli, piknik ebéd és vacsora)

7. nap (2023. június 24.): SÉTA A MORÁN HARCOSOKKAL – ISMERKEDÉS A SAMBURU KULTÚRÁVAL

Ma egy újabb különleges program vár ránk. Reggeli után hagyományos törzsi ruházatot és színes ékszereket viselő ifjú harcosok kíséretében gyalogos szafarira indulunk a környéken.

A  maszájokkal rokon samburu népcsoport ősei a 17. század környékén, a Nílus vidékéről vándoroltak Észak-Kenya félszáraz éghajlatú vidékeire. Az eredetileg nomád életmódot folytató törzsek évszázadok óta vándorolnak állataikkal ezen a lakatlan, vad  tájon. A samburu szó „pillangót” jelent, ugyanis ez az etnikai csoport szemetgyönyörködtetően élénk ruházatáról és színes gyöngysorairól ismert. Séta közben vezetőink megmutatják a nyomolvasás titkait, hogy hogyan kell két bot és némi szárított elefántkaka segítségével tüzet gyújtani és mesélnek arról, mit is jelent morán harcossá válni. Ezek a jóképű fiatal fiúk évszázados hagyományok szerint élik életüket, hónapokat töltenek nyájaikat őrizve távol a falvaiktól, a csillagos ég alatt éjszakázva. Legfőbb táplálékuk pedig az állatvér, tejjel és gyógynövényekkel összekeverve.

A samburuk által ősidők óta használt gyógynövényeket egy igazi „füvesember” fogja bemutatni nekünk. Amíg a morán ifjakkal beszélgetünk eltűnőfélben lévő életmódjukról, a forrón tűző napsütésben felfedezzük  a tüskés akáciákkal borított tájat, megcsodáljuk a hatalmas termeszvárakat és a szövőmadarak művészi gondossággal készített lecsüngő fészkeit. Felriasztjuk a legelésző gazellákat, akik villámgyorsan futnak tova a bokrok  közé, halljuk a páviánok kiáltásait, látjuk az elefántcsapásokat és talákozhatunk tevéket legeltető pásztorokkal is. Egyedülálló kalandunk során a samburu moránok életén keresztül érezhetjük és hallhatjuk Afrika szellemét.

Piknik ebéd után ellátogatunk egy közeli településre, ahol a sárból és tehéntrágyából tapasztott kunyhókban élő családok bepillantást engednek otthonaikba.

Fakultatív program: éjszakai vadles, mely lehetőséget teremt olyan állatok megfigyelésére is, amelyeket napközben nem láthatunk. Különleges élmény millió csillagos égbolt alatt sétálni. Szemtanúi lehetünk a ragadozók vadászatnak is.

(szállás: lodge, Samburu, ellátás: reggeli, ebéd és vacsora)

8. nap (2023. június 25.): SZAFARI A SAMBURU NEMZETI PARKBAN – FOLYÓPARTI PIKNIK – ELEFÁNT ÁRVAHÁZ

Ma még napfelkelte előtt útnak indulunk, a Samburu Nemzeti Park felé, hogy a hűvös reggeli órákban minél több állatot megfigyelhessünk. A parkot átszelő Ewaso Ngiro folyónak köszönhetően a növény- és állatvilág is igen változatos ezen a helyen. Találkozhatunk a legcsinosabb csíkokat viselő Grevy zebrákkal, lassú léptű zsiráfokkal, bölénycsordákkal, békés elefántokkal, a bokrok között kárálva futkározó gyöngytyúkokkal, vizilovakkal és krokodilokkal is. Mindhárom nagymacska féle, oroszlán, leopárd és gepárd is él ezen a területen.

Mikor a nap már melegebben süt, letáborozunk a szélesen hömpölygő folyó partján, melynek samburu neve „barna vizet” jelent. Piknikünk egészen biztosan felkelti a környékbeli majmok figyelmét, akik a bokrokból lesve várják majd, hogy jut-e nekik is a palacsintánkból 🙂

A parkból kifelé menet megállunk az út mellé kipakolt asztalok mellett, ahol a helyi asszonyok árusítják kézműves portékáikat. Ez az alulról szerveződő közösségi összefogás lehetővé teszi, hogy a környékbeli nők saját keresethez jussanak. Ez hatalmas előrelépés, ugyanis a samburuk patriarchális társadalmában egy nőnek nincs semmi tulajdona és lehetősége se arra, hogy  pénzt keressen.

Délután egy szédületes program vár ránk, elárvult elefánt bébikhez fogunk ellátogatni! Garantáltan el fogunk olvadni az esetlen csöppségek láttán, akik közül néhányat még cumisüvegből etetnek és a legtöbbjüknek fogalma sincs, hogyan kell használni az ormányát 🙂

(szállás: lodge, Samburu, ellátás: reggeli, ebéd és vacsora)

9. nap (2023. június 26.): SAMBURU VÁROSKA MEGLÁTOGATÁSA BARÁTNŐNKKEL, SALMA-VAL – UMOJA, AZ ASSZONYOK FALUJA

Vendégségbe megyünk barátnőnk, Salma városkájába, ahol ez a bűbájos fiatal lány valamennyiünket saját készítésű samburu ékszerekkel vár 🙂

Salma-t elvált asszony létére a település vezetőjévé választották és az ő kíséretében fogjuk megismerni a helyiek életét. Bepillantunk az otthonokba, meglátogatjuk az iskolát, megfigyelhetjük hogyan telnek a hétköznapok egy hagyományőrző népcsoportnál a vidéki Afrikában.

Legkülönlegesebb programunk Umoja faluja, ahova napunk második felében látogatunk. A világon ez az első település, amelyben kizárólag nők élnek. Olyan asszonyok alapították évekkel ezelőtt, akiket katonák erőszakoltak meg, így számkivetetté váltak törzsük tagjai előtt. Azóta a falu menedéket nyújt azoknak a merész lányoknak, akik nem kérnek a gyermekházasságból vagy a kötelező nemi szerv csonkításból. Ezek az asszonyok egy férfiközpontú társadalomban kiharcolták maguknak a saját, szabad élethez való jogot. Miután a falu lakói énekkel és tánccal köszöntenek bennünket, leülünk a sárból tapasztott kunyhók elé beszélgetni és ámulni azon, hogy az embert próbáló körülmények ellenére micsoda természetes derű és erő lakozik az itt élő asszonyokban!

(szállás: lodge, Samburu, ellátás: reggeli, ebéd és vacsora)

10. nap (2023. június 27.): MOUNT KENYA – CSIMPÁNZOKKAL TALÁLKOZÁS

A mai napunkon a Mount Kenya felé vesszük az irányt, mely a 5.199 méteres magasságával Afrika 2. legmagasabb hegye. A hegy egy már kialudt sztratovulkán (rétegvulkán), kb 3 millió évvel ezelőtt keletkezett és a jégkorszak előtt 7.000 méter magas volt, egy jégsapka borította több ezer éven keresztül.

Ma egy fantasztikusan egyedülálló élmény vár ránk. Látogatást teszünk a Kenya Wildlife Service (KWS) és a Jane Goodall Institute közös projektjeként létrejött Sweetwaters Csimpánz Menhelyen. Jane Goodall munkássága valódi példakép számunkra, ezért különösen boldogok vagyunk, hogy az ő nevével fémjelzett menhelyet támogathatunk látogatásunkkal. Bár a csimpánzok nem őshonosak Kenyában, de az 1993-ban kirobbant polgárháború miatt bezárni kényszerültek a burundi mentőközpontot, és megnyitotta kapuit a a Sweetwaters Csimpánz Menhely, ahol Nyugat és Közép Afrika területeiről mentett bántalmazott és elárvult csimpánzok esélyt kaptak az állatokhoz méltó, szabad, biztonságos élethez. Megismerhetjük a menhely imádnivaló lakóit és a projekt célját, megtudhatjuk, hogy a súlyosan traumatizált állatokat miként szoktatják vissza a valódi csimpánz életre és testközelbe kerülhetünk ezekkel a nagyszerű főemlősökkel. Ez itt töltött idő életünk egyik legcsodálatosabb élménye lesz!

(szállás: Sweetwater Camp, ellátás: reggeli, ebéd és vacsora)

11. nap (2023. június 28.): OROSZLÁN NYOMKÖVETÉS

Napunk első felében egy szuper izgalmas kaland vár ránk! Egy nyomkövető vezetésével az állatok királyának, az oroszlánnak a nyomába eredünk! Csendesen lopakodunk a szavannán, hogy fel ne riasszuk a szundikáló nagymacskákat! Az adrenalin löket garantált 🙂

Napunk hátralévő részét szabadon tölthetjük.

Este élvezzük a gyönyörű környezetben fekvő szállásunkat, kiülhetünk a teraszra és koktélunkat szürcsölve élvezzük a vadon hangjait a képeslapra illő afrikai naplementében.

(szállás: Sweetwater Camp, ellátás: reggeli, ebéd és vacsora)

12. nap (2023. június 29.): JOY ADAMSON HÁZA – ELZA A KISOROSZLÁN OTTHONA

Reggel elköszönünk mesés hangulatú szálláshelyünktől és meg sem állunk az egyenlítőig, ahol átsétálunk az északi féltekéről a délire. Vajon tényleg ellentétes irányban forog az örvény a két oldalon? Feltétlenül kipróbáljuk 🙂

Mai uticélunk Joy Adamson, a híres író és természetvédő háza, ahol az Oroszlánhűség főszereplője, Elza a kisoroszlán nevelkedett. Az Adamson házaspár nem csak házikedvencként tartott nagymacskákat szoktatott vissza a természetbe, ők voltak az elsők, akik felhívták a közvélemény figyelmét az afrikai élővilág sérülékenységére. Világsikerű filmjeik és könyveik összes bevételét és haláluk után minden vagyonukat egy jótékonysági szervezetre bízták, ők üzemeltetik a hotelt, ahol éjszakázni fogunk. Itt elköltött shillingeinkkel az afrikai vadvilág védelmét és az elmaradott térségek oktatásának fejlesztését támogatjuk. És nem mellesleg ismét fantasztikus környezetben tölthetjük az éjszakát ezen az izgalmas, tóparti szálláshelyen.

(szállás: Elsmere lodge, Naivasha, ellátás: reggeli, ebéd és vacsora)

13. nap (2023. június 30.): BÚCSÚ AFRIKÁTÓL – HAZAUTAZÁS

Járatunk késő este indul, így van még időnk kiélvezni utolsó napunkat, késő délután, kora este indulunk Nairobi repülőtere felé, ahol fájó búcsút veszünk ettől a csodálatos országtól.

(éjszaka a repülőn, ellátás: reggeli)

Opció hosszabbításra: Ha a csapat szívesen töltene még néhány napot Kenya fehér homokos tengerpartján a pálmafák alatt és sétálgatna Mombasa romantikus keskeny utcácskáin, akkor inkább kisrepülőre szállunk és felfedezzük az Indiai-óceán partvidékét 🙂